Online nascholing voor leraren
 

Effectief lesgeven en leren met ICT

Informatie: 

Er is natuurlijk niets mis met het inzetten van ICT ‘voor de leuk’, maar soms zijn leerlingen een beetje ICT-moe. Het opleukende effect van (bijvoorbeeld) Kahoot! raakt dan uitgewerkt. Het inzetten van technologie om de technologie is beperkt houdbaar. Je kunt best een keer een leuke nieuwe toepassing gebruiken voor de afwisseling, maar als dat de enige manier is waarop je ICT in de klas gebruikt, dan bereik je er niet veel extra leerrendement mee. In deze cursus leer je hoe je ICT op zo’n manier kunt inzetten dat de inzet het leren van jouw leerlingen ondersteunt en dus effectief en houdbaar is.

1 augustus 2019
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na deze cursus kun je:

  • concrete handvatten toepassen om je onderwijs effectiever te maken met ICT
  • een aantal activerende werkvormen met eenvoudige ICT-toepassingen gebruiken
  • het TPACK-model gebruiken om het gebruik van ICT in jouw eigen onderwijs te evalueren
  • het TPACK-model gebruiken om effectief onderwijs met ICT te ontwerpen
Auteur: 

Michel van Ast

Michel van Ast is als spreker, trainer en adviseur vooral actief op het thema ‘onderwijs en ICT’. Hij geeft lezingen en workshops, adviseert en begeleidt onderwijsinstellingen en traint en coacht docenten die technologie willen inzetten in hun eigen onderwijs. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor diverse onderwijsbladen en -blogs en is hij coauteur van Kleppen dicht!, een publicatie over effectief lesgeven met ict.

Patricia van Slobbe

Na jaren binnen het voortgezet onderwijs op diverse posities gewerkt te hebben heeft Patricia in 2014 haar baan als clustermanager Moderne Vreemde Talen (MVT) / ICT en docent Engels verruild voor een eigen bedrijf: Kultiv8. Daar zet zij haar ervaring en expertise in op het gebied van nieuwe media & onderwijs, docenttraining en management consultancy. Patricia is coauteur van Kleppen dicht!